REDBULL X-ALPS
14 MÅNEDER TIL START
5+ millioner seere
1238 KM
30 PILOTER
2 UKERS RACE
NORGES FØRSTELAG
Sammen med min supporter Erik Wolff satser jeg fullt og helt mot å bli første nordmann i historien til å fullføre verdens tøffeste eventyrløp Redbull X-Alps i 2025!
HVORFOR REDBULL X-ALPS?
18. juli 2021 befant jeg meg i dødssonen over 8000 moh på verdens 12. høyeste fjell, Broad Peak i hjertet av Pakistans Himalaya. Det var et av de hardeste toppstøtene i mitt liv, og en kombinasjon av dyp snø, skredfare, vind og utmattelse gjorde at vi tilslutt bestemte oss for å snu før toppen. Jeg nøt utsikten mot K2 en siste gang og fikk øye på noe så malplassert at jeg trodde jeg hallusinerte.
Over K2 kunne jeg skimte en liten bue på himmelen, nesten som en stor fugl. Den så ut til å bevege seg, og da jeg spurte Vitaly fikk jeg bekreftet at det ikke var syner. Det var rett og slett ingen ringere enn paragliderpiloten Antoine Girard som den dagen satt verdensrekord for høyeste paraglidertur noensinne.
Da jeg omsider kom hjem hadde jeg for alvor åpnet øynene for luftsport. Det tok ikke lang tid før jeg var helt bitt av basillen, og våren etter dro jeg på kurs og tok lisens i både speedriding, paragliding og fallskjermhopping. Det å kunne kombinere fjellerfaringen med den fantastiske følelsen av å fly gjorde at paragliding ble den naturlige veien videre. Da jeg kom over Redbull X-Alps for første gang virket det som et helt uvirkelig eventyr å begi seg ut på, men jeg følte ikke at det var aktuelt da jeg verken hadde erfaringen eller et team rundt meg.
Jeg luftet entusiasmen for min gode venn Erik Wolff som også var fersk pilot. Han elsket tanken på X-Alps og mest av alt ville han muliggjøre et slikt eventyr som supporter for en atlet. Plutselig hadde brikkene falt på plass, vi tok hverandre i hånda og bestemte at vi skulle gjøre alt i vår makt for å realisere drømmen vår om deltakelse i 2025.
HVA ER REDBULL X-ALPS?
30 håndplukkede paragliderpiloter konkurrerer i opp mot to uker, om å krysse alpene på langs, tur-retur. Utøverne kan enten fly eller løpe med vingen i sekken. I tillegg til flygingen innebærer en typisk dag forsering av rundt 4000 høydemeter og løping på opp mot 100 km, altså et langt ultramaraton i seg selv. Konkurransen er dermed en test av utøvernes utrolige fysiske og mentale utholdenhet og det er kun verdens beste paragliderpiloter som får æren av å delta.
X-Alps er verdens største paragliderkonkurranse, gjennomføres kun annethvert år, og fordi den er så publikumsvennlig følges den av millioner av seere verden rundt. Utøverne er avhengig av en erfaren supporter som følger med på værprognoser, legger strategi, kommuniserer med racemaster og ikke minst tar vare på piloten i den obligatoriske hviletiden. Supporteren kan ha med seg et større team, som gjør dette til en lagkonkurranse.
HVORDAN SKAL VI LYKKES?
Å gå fra fersk pilot til deltakelse i Redbull X-Alps på 3 år er ingen enkel oppgave. Da vi bestemte oss for å satse alt vi har mot dette målet var det mange som var skeptiske grunnet vår begrensede erfaring. Noen som imidlertid valgte å satse på oss tidlig var den norske aktøren Termikk og Rotor. De har vært en sentral pådriver for det norske paraglidermiljøet helt siden 1999, og med dem i ryggen følte vi at de viktigste brikkene for å lykkes var på plass.
Vi har begge to iverksatt et rigid treningsprogram der hovedfokuset ligger på å bygge oksygenopptak og muskulær utholdenhet.
Likevel er X-Alps en konkurranse som vinnes i luften, og vi har helt siden start vært bevisst på å prioritere flyving når forholdene ligger til rette. Fordi oppdriften avtar gjennom vinteren på nordlig halvkule, har Thomas gjennomført flere turer sørover for å trene under optimale forhold. Så langt har han tilbrakt mer enn 3 måneder i Spania, Tenerife, Colombia og Mexico.
Vi har allerede gjennomført våre to første H&F konkurranser i Frankrike “Bornes To Fly” og “Chablais”. Resten av sommeren skal vi tilbringe mesteparten av tiden i alpene og gjennomføre flere større og mindre hike and fly konkurranser som Eigertour, Wanderbird, Vercofly og ikke minst Dolomiti Superfly.
Til høsten går vi inn i det siste året med forberedelser, og Thomas sitt hovedfokus vil være distanseflyving. Han reiser en måned til India i oktober, en måned til Colombia i desember og en måned til Mexico i januar for å sikre nok kvalitetstrening med flere dyktige piloter, blant annet hans mentor og landslagspilot Dagfinn Graneng. Erik vil i tillegg til egen trening planlegge logistikk, bygge opp teamet og deres ferdigheter samt markedsføre prosjektet og jobbe med våre samarbeidspartnere.
BLI MED PÅ LAGET DA VEL!
Vi har nå hatt forberedelser mot konkurransen som hovedfokus i snaut ett år og bygd mye av grunnmuren som skal til for å nå målet vårt. Nå har vi kommet til et punkt der alt ligger til rette for suksess, og for å kunne vie all tid og fokus på dette gjennom det kommende året søker vi nå en samarbeidspartner som kan muliggjøre drømmen vår!
Den neste fasen av forberedelsene vil skape mye innhold, medieomtale, og promotering i sosiale medier som vi gjerne har lyst til å bruke på en samarbeidspartner. I første omgang søker vi en hovedsamarbeidspartner, som vi vil forsøke å trekke frem i alle våre kanaler i forbindelse med prosjektet. Her er en oversikt over hva vi kan tilby dersom dere er interessert i et samarbeid med oss:
- Bedriftsforedraget “Til Topps med Thomas Lone”
- Reklame på paraglidere, klær og annet utstyr
- Reklamebil med deres logoer
- Promotering i sosiale medier
- Fremsnakk i norske medier og presse ifm konkurransen
- Eksklusivitet som “hovedsponsor”
- Tandemturer med paraglider på forespørsel
For å kunne dele mer informasjon om våre tanker og hva vi kan tilby tar vi gjerne et møte for å bli bedre kjent. Om dette høres interessant ut, er det bare å ta kontakt med Erik!